dinsdag 29 juli 2014

Yogyagarta - een culinaire tocht op brommers - dinsdag 29 juli

's ochtends even bijkomen van alle indrukken de afgelopen week, in de middag een culinaire tocht achterop de brommer door Yogyagarta, een leuk avontuur.

Na dagen van vroeg opstaan eindelijk eens lekker uit kunnen slapen. Op ons gemakje rond half 10 ontbeten waarna we lekker hebben liggen luieren naast het zwembad en nog even een kort tukje op de kamer voordat we ons aan het grote avontuur op de brommer gaan wagen.
De chauffeurs melden zich keurig op tijd en (gelukkig) mogen we achterop en krijgen we een helm op. Dat zien we hier gelukkig veel meer dan in Bandung of Jakarta. Daar rijdt vlgs  ons 80% zonder enige bescherming zelfs kinderen! De chauffeurs rijden rustig en maken als het kan gebruik van de speciale fiets/brommerstroken. Geweldig om de stad op een andere manier te bekijken. Ondanks de hitte is het achterop lekker aangenaam met het windje wat om ons heen waait. Verder komen we op plekken waar je normaal gesproken niet zo snel beland. Van achterafsteegjes tot de betere wijken alles doorkruisen we.  De heerlijke geuren van specerijen/kruiden omringen ons voortdurend. De tour zal 4 stops maken waarbij we een hapje aangeboden krijgen en daar blijft het tot onze verrassing niet bij. Overal waar we komen mogen we een kijkje achter de schermen nemen en krijgen volop uitleg over het proces en de ontstaansgeschiedenis van het lekkers.

Fayline wil vandaag graag vertellen hoe zij dit heeft ervaren: 4 chauffeurs namen ons achter op de scooter alleen ik zat achter op een motor ,we croste langs kleine eet tentjes en andere scooters we hebben weer 5 mensen op een scooter gezien. Gelukkig rijden ze hier minder gevaarlijk. Het 1e eet tentje kwam eraan (koekjesfabriek) het waren koekies, we hebben zelfs gezien hoe men die maakt en hoe het allemaal in de bakkerij ging. Iedereen zat aan een grote lange tafel en een paar maakte het deeg op een wat kleinere tafel . ze hadden een deeg bol en die kneden ze goed en ze maakte er een platte pannenkoek van, hun sneden er reepjes van en het ging weer door naar de ander die maakte er we bolletjes van en het ging weer door. (foto) De andere die aan de lange tafel zaten hadden een deeg bol en maakte het in van allerlei kleine bolletjes en die drukte ze weer plat en toen kon er een: ananas , chocolade of een kaas bolletje in en dat ging zo door naar de groten oven. (foto) er zaten zelfs kinderen van iets of 17/ 18 jaar ik zelf vond het echt kinderarbeid . maar die koekjes waren wel lekker. We mochten proeven en kregen ook een doos met koekjes mee.
We sprongen achter op de scooter althans Quinten mama en papa dan mijn chauffeur was er even niet maar al snel kwam hij en konden we door. We reden met haar in de wind en gingen best snel al gauw waren we bij het 2e eet huisje waar we een gefrituurde deegbal met een ei\visje erin geserveerd kregen. (foto) Ik zelf vond het niets maar we gingen weer snel door.
We reden naar het restaurantje waar we een hele maaltijd kregen. Eerst gingen we kijken hoe ze al dat lekkere eten maakte maar al gauw was het niet zo lekker als we hadden gedacht, we hebben gezien hoe ze de kippen villen en het zag er niet zo smakelijk uit. (foto) Dus al gauw hadden we geen trek maar pap natuurlijk wel die at wat de pot schafte, en vond het heerlijk. Me moeder zei : hadden we dit niet beter na het eten kunnen zien. We liepen het restaurant uit om weer verder te gaan maar in eens was de motor waar ik achterop zat kapot dus moest ik met Quinten en de chauffeur op een scooter maar dat vond ik op zich niet zo erg.
We gingen verder naar ons laatste bezoek plekje en dat was op een gras veld dat vol stond met kraampjes en leuke dingen we hebben eerst iets leuks gedaan. We moesten geblinddoekt naar het midden van een poort lopen maar eerst werd je rond gedraaid. Quinten ging eerst en kwam een beetje bij het kantje maar volgens mij had hij gewoon gespiekt want hij liep heel zelf verzekert naar de poort. Toen was ik aan de beurt ik liep totaal de verkeerde kant op maar het was wel heel grappig. Toen ging me vader hij liep helemaal rechts terwijl hij recht door moest. Als laatste ging mama en ze was wel dicht bij ze zat er net naast maar ach het is maar een spel . we gingen zitten op een kleed en kregen gembersoep wat best pittig was maar het koekje met chocola en banaan maakte het goed . we zagen nog mooie auto’s die verlicht waren en het was echt mooi. Om kwart over 6 gingen we terug naar het hotel en ik kon weer achterop bij mijn chauffeur ze hebben ons netjes terug gebracht . toen hun nog even bedankt en lekker naar de kamer omkleden en weg wezen want Quinten en ik willen zwemmen maar net voor ik erin wilde mocht ik al typen nu lekker slapen en morgen om 6uur op nou wens me succes
 
 































































1 opmerking: