maandag 4 augustus 2014

Kalibaru - maandag 4 augustus een verassend leuk bezoek aan een koffie, cacao rubberplantage
Blijken we eindelijk eens niet op tijd op hoeven te staan worden we al vanaf half 5 vanochtend wakker gehouden door het gejammer uit drie omringende moskeeën. En in tegenstelling tot andere dagen blijven ze nu continue doorgaan alsof ze een repeat knop hebben ingedrukt die blijft hangen. Zelfs om negen uur wanneer we vertrekken lopen ze nog te jeremiëren. ( en ook om 12:00 u wanneer we terug komen jammert hij nog steeds!!) Rob wordt er gek van. (Als je zo je geloof moet opdringen!!) Ik niet ik heb die heerlijke oordoppen nog steeds van vorig jaar. (bedankt zus ze doen hier goed hun werk!!)  ik slaap er dus vrolijk doorheen.

Vanochtend een bezoek gebracht aan een koffie, cacao, rubber en palmolieplantage waar ze  van diverse planten en bomen rubber-suikerriet-koffie-karamel en chocolade maken. We kijken onze ogen uit. We worden allerhartelijkst begroet door een goed sprekende Nederlandse gids. (ze heeft gestudeerd aan de hogeschool van Wageningen) en legt ons uitgebreid alle processen uit waarbij we van alles mogen proeven-aanraken en ruiken. Stap voor stap krijgen we gedemonstreerd hoe van een kokosplant sap wordt getrokken waarvan uiteindelijk suikerriet wordt gemaakt. Met het geld van de rondleidingen en verkoop van de zelfgemaakte producten financieerd ze onderwijs aan de lokale kinderen waarvan de ouders arm zijn.

Palmolie: Als een aap zo snel klimmen de mannen naar boven om een stuk van de vrucht af te kappen zodat er weer nieuw sap in de jerrycan kan stromen. De volle jerrycan neemt hij dan mee terug. Zij klimmen per man zo 2x per dag 40 bomen op en af. Natuurlijk willen Quinten en Fayline dit ook even proberen en warempel ze blijken bijna even snel te zijn.

We krijgen uitleg over het koffieproces wat lieftallig wordt uitgebeeld door een aantal kinderen die daarbij vrolijk koffie, koffie lekker bakkie koffie en één kopje koffie ten gehore brengen. (zo schattig) daarna hele plantage afgelopen en van alles geproefd- geroken en betast. Veel kruiden en vruchten zien groeien en leren kennen. Nog nooit zoveel geleerd als vanochtend.

Wij lopen nog even door de rijstvelden en zien het irrigatieproces. Graag wil ze ons op de foto zetten.

Na de rondleiding een kopje koffie van eigen cacao bonen mogen proeven waarbij we een heerlijke gebakken banaan en oliebol met ananas geserveerd kregen. Hierna kwamen een aantal kleuters van de kleuterklas een alleraardigste dans opvoeren en leerden ze ons vlechten met suikerrietbladeren waarna we bedolven werden onder de zelfgemaakte/zelfgevlochten cadeau’s. (foto) Mannen een kroon en de dames een pracht van een bloemstuk, ketting en haarstukje waarmee ze onze haren kunstig opstaken.(foto) Wat een verwennerij! Natuurlijk konden we die schattige meisjes en jongens niet weerstaan toen ze ons uitnodigden om een dansje met ze uit te voeren. Om de school te steunen nog een paar prachtige handgemaakte souvenirs gekocht waarna de kleine schatten ons persoonlijk uitgeleide deden naar onze taxi-bussen.

Terug bij het hotel aangekomen zien we onze was al lekker “op de bleek liggen, te drogen”. Grappig om te zien. Fayline helemaal gek van het vlechten meteen in onze tuin op zoek  naar geschikte bladeren om het geleerde in praktijk te brengen maar helaas de bladeren hier in de tuin zijn erg sterk en niet af te breken. Quinten heeft zo een aantal bomen in onze tuin gevonden waarin hij lekker kan klimmen en zit binnen no-time zo’n 5 meter boven de grond.  Vanmiddag lekker lui aan het zwembad gehangen en eindelijk een beetje kleur opgedaan. Met al dat reizen komt 't er niet echt van om even te zonnen, bovendien is het hier wel vreselijk warm maar ook vaak bewolkt. Vanmiddag gelukkig niet dus zit ik nu met verbrande benen en rug de blog te tikken. Straks lekker eten en nog even een paar potjes kaarten met zijn allen. Tv hebben ze hier niet (zalig) zodat we de avonden gezellig lachend en gierend doorkomen met simpele potjes “pesten” en kwartetten. Echt oudhollandse gezelligheid dus. Onze laatste dag op Java. Morgen worden we met de boot overgezet om onze laatste week op Bali door te gaan brengen. (al weer 2 weken onderweg) Kinderen kijken nu al uit naar het snorkelen, zwemmen met dolfijnen en het uitzetten van schildpadden.